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OPEN FAU

Online publication system of Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

The online publication system OPEN FAU is the central publication platform for Open Access publishing for all members of Friedrich-Alexander-Universität. Qualified works from research and teaching may be published here free of charge, either as a primary or secondary publication. The full texts are permanently available worldwide and are findable and citable via catalogues and search engines.


To search for documents in OPEN FAU, please select "Search" (via the magnifying glass at the top right); this will provide you with various search options. If you want to publish a document, go to "Login" and "My Publications". Then drag you document into the field provided and enter the metadata. In just a few steps, you can submit your document. Please note our guidelines, the publication contract and FAQs.

 

Recent Submissions

Article
Open Access
Dissipative measure-valued solutions and weak–strong uniqueness for the Euler alignment system
(Springer International Publishing, 2026-01-16) Chaudhary, A.; Koley, U.; Wiedemann, E.
We introduce the concept of a dissipative measure-valued solution to the Euler alignment system. This approach incorporates a modified total energy balance, utilizing a binary tensor Young measure. The central finding is a weak (measure-valued)-strong uniqueness principle: if both a dissipative measure-valued solution and a classical smooth solution originate from the same initial data, they will be identical as long as the classical solution exists.
Article
Open Access
Geschlechterunterschiede bei der posttraumatischen Belastungsstörung: aktuelle Evidenz zu Entstehung, Verlauf und Behandlung
(Springer Medizin, 2025-10-06) Haering, Stephanie; Meyer, Caroline; Knaevelsrud, Christine; Engel, Sinha
Zusammenfassung Hintergrund Geschlechterunterschiede bei psychischen Störungen sind weit verbreitet. Die posttraumatische Belastungsstörung (PTBS) zählt hierbei zu den Störungen mit den größten Prävalenzunterschieden zwischen Männern und Frauen. Ziel der Arbeit und Methode Dieser narrative Übersichtsartikel beleuchtet die aktuelle wissenschaftlichen Evidenz zu Geschlechterunterschieden in Entstehung, Diagnostik und Behandlung der PTBS. Ergebnisse Obwohl Männer häufiger traumatische Ereignisse erleben, haben Frauen ein zwei- bis dreifach höheres Risiko, an einer PTBS zu erkranken, und zeigen schwerwiegendere PTBS-Symptome als Männer. Die erhöhte Vulnerabilität von Frauen ist bisher nicht vollständig verstanden und auf eine Kombination aus biologischen und psychosozialen Faktoren zurückzuführen. Trotz ihres erhöhten Risikos sind Frauen sowie frauenspezifische Risikofaktoren in der relevanten Forschung unterrepräsentiert – es besteht ein Gender-Data-Gap. Männer erleben häufiger akzidentielle und bewaffnete Traumata, Frauen erleben häufiger sexuelle Gewalt. Während Frauen häufiger an komorbiden Angst- und affektiven Störungen leiden, tritt eine PTBS bei Männern vermehrt in Kombination mit Substanzmissbrauch auf. Männer mit einer PTBS nehmen seltener psychotherapeutische Hilfe in Anspruch als Frauen und profitieren weniger gut von evidenzbasierten traumafokussierten Interventionen. Diskussion Die differenzierte Betrachtung biologischer und psychosozialer Faktoren ist entscheidend, um Geschlechterunterschiede in der PTBS zu verstehen. Geschlechtersensible Ansätze in Diagnostik und Behandlung sowie die Berücksichtigung von Geschlecht über binäre Klassifikationen hinaus können helfen, Wissenslücken zu schließen und eine gezieltere Versorgung zu ermöglichen.
Article
Open Access
Dynamic allele usage of X-linked genes ameliorates neurodevelopmental disease phenotypes in brain organoids
(Nature Publishing Group UK, 2026-01-14) Bertin, M.; Todorov, H.; Frank, S.; Käseberg, S.; Menon, R.; Gabassi, E.; Foerster, C.; Bobon, N.; Furlanetto, F.; Soliman, A.; Ibrahim, H. M. B.; Engelhardt, V.; Birschmann, L.; Brennenstuhl, H.; Lohrer, B.; Mas-Sanchez, A.; Cesare, E.; Winter, J.; Krummeich, J.; Winkler, J.; Winner, B.; Weis, E.; Diederich, S.; Luck, K.; Lunt, P.; Gerber, S.; Baumann, P.; Elvassore, N.; Berninger, B.; Basilicata, MF; Schweiger, S.; Falk, S.; Karow, M.
While random X-chromosome inactivation in female cells of placental mammals silences one allele of the majority of X-chromosomal genes, a considerable fraction is only incompletely and variably inactivated. Human model systems to study the dynamics of incomplete X-inactivation are limited mostly to postmortem tissue, thereby disregarding developmental trajectories. Here, we used clonal human female induced pluripotent stem cells to track allele-specific expression of X-chromosomal genes along neural differentiation. We discovered dynamic reactivation and late-silencing of gene expression from the inactive X-chromosome leading to differentiation-induced locus- and lineage-specific usage of the two X-chromosomal alleles. In brain organoids modeling Opitz BBB/G syndrome, an X-linked neurodevelopmental disorder, reactivation of alleles from the inactive X-chromosome rescued cellular phenotypes and led to intermediate manifestations in female tissue. Taken together, our data demonstrate that alleles on the inactive X-chromosome can serve as a critical reservoir dynamically used during differentiation, thereby enhancing resilience of female neural tissue.
Doctoral thesis
Open Access
Zeige- Ringfingerlängenverhältnis und Lateralität als Marker für pränatale Androgenisierung bei problematischem Alkoholkonsum
(2026) Nörtersheuser, Sarah
Background and objective: The consumption of alcohol is widespread in Germany. Alcohol is both a cultural consumable, regulated under food law, and a psychotropic substance that can lead to addiction. Excessive consumption results in physical, mental, and social damage to individuals, as well as societal and economic costs. In this context, the search for risk factors and effective preventive measures is of great importance. Among the many influencing factors, this study investigates the significance of markers for prenatal androgenization in problematic alcohol consumption, including laterality and the length ratio of the index finger (2D) to the ring finger (4D), known as the 2D:4D finger length ratio. Group differences between patients, control participants, and binge drinking participants were examined. The aim of this study is to determine whether the 2D:4D finger length ratio and laterality can be considered markers for problematic alcohol consumption. Method: A total of 98 alcohol-dependent patients were examined. These patients were in early abstinence (24-72 hours of abstinence) and were undergoing inpatient detoxification therapy at the Psychiatric and Psychotherapeutic University Clinic in Erlangen or at the Clinic for Addiction and Psychotherapeutic Medicine at the Klinikum am Europakanal in Erlangen. The control group consisted of 92 healthy control participants and 29 individuals with binge drinking behavior. To measure the 2D:4D finger length ratio, the palms were scanned, and lateralization was assessed using tests for handedness (Shimizu Test), eye dominance, and footedness. Results and observations: The mean and left 2D:4D finger length ratio was significantly smaller in the patient group compared to the control group (mean 2D:4D p = 0.002; left 2D:4D p < 0.001). Participants with binge drinking behavior showed a significantly larger left 2D:4D finger length ratio compared to the patients (p = 0.021). The statistical models for the group differences in lateralization (Shimizu score, footedness, eye dominance, and crossed laterality) did not show any significant correlations with the lateralization markers examined. Conclusion: The data from the study support the findings of previous studies and suggest that intrauterine androgen exposure plays a role in the development of problematic alcohol consumption. As hypothesized, a difference in the 2D:4D finger length ratio was observed between patients and control subjects. Thus, the 2D:4D finger length ratio could serve as an additional, albeit weak, biomarker for identifying patients with alcohol dependence. Contrary to the hypothesis, no significant correlations between the lateralization markers and alcohol dependence were found. Further prospective longitudinal studies are necessary to examine the influence of lateralization on the development of alcohol dependence and to clarify potential causal relationships.
Doctoral thesis
Open Access
Preoperative Radiochemotherapy in Rectal Cancer: Is there an Impact of Oxaliplatin on Pathologic Complete Response and Survival Rates under “Real World“ Conditions
(2026) Grabenbauer, Alexander
2.1 Ziele Diese Studie hatte das Ziel, den Nutzen der zusätzlichen Verabreichung von Oxaliplatin während einer fluorouracil-basierten neoadjuvanten Radiochemotherapie (nRCT) in Bezug auf die klinische oder pathologische Komplettremission (cCR/pCR), das krankheitsfreie Überleben (DFS) und das Gesamtüberleben (OS) bei Patienten mit fortgeschrittenem Rektumkarzinom zu bewerten. 2.2 Design & Methoden Zwischen 2006 und 2021 wurden 669 Patienten mit lokal fortgeschrittenem Rektumkarzinom in der Abteilung für Strahlentherapie des Coburger Krebszentrums diagnostiziert und behandelt und in diese retrospektive Studie eingeschlossen. Insgesamt wurden 414 Patienten mit nRCT identifiziert und in die Analyse aufgenommen. 262 Patienten wurden mit Fluorouracil-basierter nRCT behandelt, 21 Patienten erhielten Capecitabin, 125 Patienten wurden mit einer Kombination aus Fluorouracil und Oxaliplatin therapiert, 6 Patienten wurden mit einer Kombination aus Capecitabin und Oxaliplatin behandelt. Um potenzielle Störfaktoren zwischen der Fluorouracil/Oxaliplatin-Gruppe und der alleinigen Behandlung mit Fluorouracil oder Capecitabin zu minimieren, wurde eine Propensity-Score-Matching-Analyse (PSM) durchgeführt. In der gematchten Kohorte wurden jeweils 114 Patienten in jede Studiengruppe eingeschlossen. OS, DFS, die pCR-Rate sowie potenzielle prognostische Faktoren wurden zwischen den beiden Gruppen verglichen. Der primäre Endpunkt war komplette klinische/pathologische Remission (c/pCR), definiert als ypT0 N0 oder eine komplikationsfreie "Watch-and-Wait"-Strategie. Sekundäre Endpunkte waren Gesamtüberleben (OS) und krankheitsfreies Überleben (DFS). 2.3 Beobachtungen & Ergebnisse Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 59,5 Wochen in der Fluorouracil-Gruppe und 43 Wochen in der Fluorouracil/Oxaliplatin-Gruppe (p = 0,003). Nach PSM betrug die pCR-Rate (einschließlich anhaltender klinischer Komplettremission) 27 % (31/114 Patienten) in der Fluorouracil/Oxaliplatin-Gruppe und 16 % (18/114 Patienten) in der Fluorouracil-Gruppe (p = 0,033). Zwischen beiden Gruppen bestand kein signifikanter Unterschied im 10-Jahres-OS oder DFS, weder vor noch nach PSM (OS: 72,6 % vs. 55,4 %, p = 0,066, und 67,8 % vs. 55,1 %, p = 0,703; DFS: 44,8 % vs. 46,8 %, p = 0,134, und 44,7 % vs. 42,3 %, p = 0,184). Die multivariate Analyse identifizierte folgende unabhängige Prädiktoren für OS und DFS. Einmal ein Regressionsgrading nach Dworak Grad 4 (HR: 0,659; CI: 0,471 – 0,921; p = 0,015) und ein Alter über 60 Jahren (HR: 2,231; CI: 1,245 – 4,001; p = 0,007). Bei der Analyse der akuten therapiebedingten Toxizitäten zeigte sich in der Oxaliplatin-Gruppe eine höhere Inzidenz von Polyneuropathie Grad 3+ (12 Patienten vs. keiner in der Vergleichsgruppe). Eine Mukositis Grad 3+ trat vorwiegend in der Fluorouracil-Gruppe auf (9 Patienten vs. 1), während therapiebedürftige Diarrhö in der Oxaliplatin-Gruppe häufiger war (13 Patienten vs. 7). 2.4 Schlussfolgerungen Die Studienergebnisse zeigen, dass die Zugabe von Oxaliplatin zur Fluorouracil-basierten nRCT die pCR- und cCR-Raten signifikant verbesserte, jedoch keinen Einfluss auf das krankheitsfreie Überleben oder das Gesamtüberleben hatte.